Als het gaat om snelheid binnen de autowereld staat formule 1 stipt op F1. De toegepaste technieken maken ongelofelijke snelheden mogelijk, ook door de bochten. Al sinds de tijd van jos verstappen waren deze bolides de belichaming van snelheid. Maar in het era van Max is de techniek nog harder gegaan, op een hele andere manier.

De digitale auto

De computer is een steeds grotere rol gaan spelen in het ontwerp van de auto’s. De grote sprong is voorspelling. De grote teams jagen met de digitale auto meer kilometers er doorheen dan met de fysieke wagens. Zo kan de computer allerlei kansen doorrekenen van de stressen en cyclussen en welke effecten dat heeft. Waar vroeger zeker veel berekend wordt kan de computer ook zien wat een bepaald defect voor invloed heeft op de druk op de andere componenten. Zo kunnen er miljoenen scenario’s herhaaldelijk parallel gedraaid worden om te zien wat acceptabele risico’s zijn. Met die acceptabele risico’s in beeld kunnen de bouwers nog meer schaven aan het gewicht van de wagens. Om te zien hoe licht de auto’s nu al zijn? Kijk dan op F1 maximaal.

De PC gaat verder

De grote vraag is in hoeverre de teams in kunnen springen op IOT en AI. Qua Internet of Things kan veel van de processing kracht buiten de auto gebeuren. Afhankelijk van de verbindingssnelheid zou dit kunnen betekenen dat adaptief digitale systemen automatisch aanpassingen aanbrengen aan de auto op ongekend niveau. De auto kan lichter worden zonder boordcomputer en de precisie neemt toe. Hoe dit zich in het eindstadium kan manifesteren is als de Eurofighter. Deze straaljager is zodanig instabiel tijdens het vliegen dat computers constant micro aanpassingen moeten dan met het gewicht en de flappen om het in een rechte lijn te laten vliegen. Het voordeel voor deze straaljager is dat deze scherpe manoeuvres kan maken door bewust een instabiele koers in te slaan. De parallel kan al snel getrokken worden met een F1 auto: eentje die niet recht rijdt zonder de computer maar daardoor bij de bochten extra scherp kan zijn. De toepassing van AI zullen we vooral terugzien in het ontwerp. Als machine learning namelijk ergens in accelereert is onderdelen te maken met zo min mogelijk materiaal en dezelfde kracht. Nu zijn er nog maar weinig van deze ontwerpen op de markt omdat de complexe vorm vaak lastig massaal te laten produceren. Dit soort bezwaren zijn niet aanwezig bij F1.